Bagaimana untuk Mencegah Berpeluh - Langkah Anda Boleh Ambil untuk Hentikan Berpeluh

Bagaimana untuk Mencegah Berpeluh - Langkah Anda Boleh Ambil untuk Hentikan Berpeluh

Berpeluh adalah satu aspek penting dalam proses badan untuk mengawal api dan ia juga bertindak sebagai jalan bagi tubuh untuk menyahtoksik. Ini bermakna menghilangkan kekotoran, toksin dan bahan buangan badan bahan kumuhan akibat daripada proses metabolisme sel-sel. Peluh terdiri daripada air dan garam, tetapi ia juga termasuk beberapa bahan buangan badan seperti urea.

Ia adalah satu proses biasa, tetapi bagi sesetengah orang, ia menyebabkan agak bimbang terutama apabila ia sudah sedalam-dalamnya berpeluh. Keadaan perubatan di mana yang berpeluh badan dalam jumlah yang berlebihan adalah hiperhidrosis. Terdapat beberapa jenis hiperhidrosis bergantung kepada kawasan badan yang terjejas. Sebagai contoh, jika terdapat ketiak berpeluh berlebihan, ia dikenali sebagai hiperhidrosis axillary; pedal hiperhidrosis ialah berpeluh berlebihan kaki; cranio-muka hiperhidrosis ialah berpeluh sedalam-dalamnya atas kepala dan muka; dan salah satu daripada jenis yang popular adalah palmar hiperhidrosis, terdapat peluh berlebihan daripada tapak tangan.

Walaupun terdapat beberapa jenis hiperhidrosis, rawatan tidak benar-benar yang tertentu. Malah, rawatan yang ada adalah untuk hiperhidrosis secara keseluruhannya. Terdapat banyak cara bagaimana untuk mencegah berpeluh. Pilihan rawatan ini adalah sama ada ubat semula jadi atau rawatan tiruan. Anda boleh memilih dari pelbagai jenis pilihan rawatan yang akan sesuai dengan keperluan anda mengikut keterukan hiperhidrosis anda. Jika anda mengalami kes-kes yang teruk, anda perlu bertanya kepada doktor anda untuk mendapatkan nasihat tentang apa rawatan adalah lebih baik untuk anda.

Terdapat ubat semula jadi atau penyelesaian rawatan bagaimana untuk mencegah berpeluh. Perkara pertama yang anda perlu melihat ke dalam apabila anda mahu berhenti berpeluh berlebihan secara semulajadi adalah kebersihan diri anda. Mandi secara teratur akan membantu membuat anda rasa segar sepanjang hari. Sentiasa ingat untuk menggunakan sabun yang lembut. Terdapat sabun di pasaran yang merengsakan kulit anda, jadi berhati-hati dalam memilih produk. Kemudian benar-benar kering badan anda, pastikan untuk mendapatkan dalam antara ruang, seperti ketiak dan di antara jari kaki.

Anda juga boleh menggunakan semburan anti-perspirant, serbuk, krim atau losyen. Pastikan produk mengandungi sekurang-kurangnya 20% aluminium klorida untuk menjaga peluh daripada pecah melalui permukaan kulit. Menguji ia keluar terlebih dahulu. Anda mungkin alah kepada bahan kimia yang terdapat di dalamnya.

Satu lagi cara yang mudah dan mudah untuk berhenti berpeluh adalah dengan memilih cahaya dan pakaian kapas buatan. Jika baju yang terdiri serat sintetik, mengelakkan di semua kos. Ia hanya akan membuat anda merasa lebih panas. Pilih juga kain berwarna cerah. Gelap anda pergi, haba yang lebih diserap.

Jika anda mendapati bahawa ubat-ubatan ini mudah tidak bekerja untuk anda, cuba dan bertanya tentang suntikan Botox atau pembedahan ETS. Mereka lebih mahal dan mereka mempunyai lebih banyak risiko, tetapi mereka mengurangkan kesakitan peluh berlebihan. Kaedah-kaedah bagaimana untuk mencegah berpeluh adalah berkesan jika anda menggunakannya dengan betul.

Lebih tip bagaimana untuk mencegah berpeluh? Sila layari laman web saya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar