5 Bermula Poison Ivy Natural Treatments, Punca dan Gejala

5 Bermula Poison Ivy Natural Treatments, Punca dan Gejala

Biasanya ivy racun ditemui di timur Pergunungan Rocky. Ia tumbuh sebagai anggur dan pokok renek. Daun ivy racun sering berkelompok dalam kumpulan tiga, lima atau tujuh. Mereka mempunyai tepi memuat bertakuk atau licin. Dari kawasan ke kawasan dan dengan musim kemunculan tumbuhan ini mungkin berbeza. Walaupun minyak toksik dihantar oleh tumbuh-tumbuhan mati di dalam semak-semak untuk kulit.

Tumbuhan ini bertanggungjawab untuk dermatitis lebih berbanding dengan apa-apa bahan lain. Kulit mengalami ruam ketika datang dalam hubungan dengan mana-mana bahagian tumbuhan. Ruam ini adalah hasil daripada tindak balas kepada sebatian kimia dalam resin yang dikenali sebagai urushiol. Ia didapati dalam hampir di seluruh tumbuhan. Malah asap kilang yang terbakar juga menjengkelkan. Asapnya juga menyebabkan tindak balas dalam saluran pernafasan.

Tanda-tanda utama ivy racun adalah keradangan, demam, sangat gatal, jerawat merah, lepuh, terbakar, jerawat merah dan juga keradangan pada kawasan muka atau alat kelamin. Biasanya gejala berlaku antara beberapa jam hingga tujuh atau sepuluh hari selepas datang dalam hubungan dengan kilang. Terutamanya selepas menggaru ia merebak dengan cepat dalam tempoh tiga hari akan datang.

Bahagian-bahagian badan yang kebanyakannya dipengaruhi oleh ivy racun adalah tangan, lengan, muka atau kaki. Tetapi ia merebak dengan cepat ke bahagian-bahagian yang berlainan di badan selepas menggaru ruam dan ia juga merebak keradangan. Selepas hari kedua kemunculan ruam kemerahan, gatal-gatal dan biasanya bengkak juga mula sembuh. Ia mengambil masa kira-kira tujuh hingga empat belas hari untuk penyembuhan lengkap selepas hubungan dengan ivy racun.

Beberapa ubat semula jadi -

1. Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil vitamin C dengan bioflavonoids. Ia sangat membantu untuk mencegah jangkitan dan juga pesat merebak ruam dan ia juga mengurangkan bengkak yang disebabkan oleh racun ivy ..

2. Zinc amat berkesan untuk membaiki tisu kulit jadi ia adalah dinasihatkan untuk mengambil zink kerap selepas terjejas akibat masalah ini.

3. Memohon jus aloe vera, tembikai kulit atau tauhu atas kawasan yang terjejas. Ia akan memberikan kesan yang menenangkan dan penyejukan dan juga mengurangkan gatal-gatal.

4. Untuk mengurangkan atau mengehadkan penyebaran ruam, gatal-gatal dan juga untuk merawat badan lebih cepat gunakan losyen calendula. Ia adalah sangat baik.

5. Losyen Calamine juga sangat berkesan untuk mempercepatkan penyembuhan ivy racun. Oleh itu, penggunaannya secara teratur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar